24 tammikuuta, 2015

Kuinka parantaa nettikaupan kannattavuutta?

Olohuoneemme oli remontoitu ja sain sinne syntymäpäivälahjaksi ison viherkasvin. Se odotteli puoli vuotta sinisessä pesuvadissa sitä hetkeä, että saisin hankittua sille sopivan ruukun. Yksi jos toinenkin vieras ehti huomauttelemaan asiasta, perheenjäsenistä puhumattakaan. Vihdoin tuli se hetki että raahasin itseni nettikaupan ääreen. 

Tiedätkö, minulle nettikaupasta ostaminen on melkoista myrkkyä. Tai ei oikeastaan ostaminen, vaan pelko siitä, että tuote ei ole odotuksen mukainen. Inhoan tuotteiden
palauttamista; niiden paketointia, postittamista ja muuta palautukseen liittyvää säätämistä.  Koska palautusta odottavat tuotteet jäävät helposti pyörimään kotiin, on parempi olla ostamatta nettikaupasta mitään.

Olin siis netin ääressä selvittelemässä kukkaruukkuvaihtoehtoja. Melko hyvännäköinen vaihtoehto löytyikin aika helposti. Ongelmana oli kuitenkin puutteelliset mittatiedot. Googlailin tuotetta muista nettikaupoista ja päädyin ostamaan tuotteen sellaisesta nettikaupasta, joka oli ehdottomasti parhaiten kuvannut tuotteen ominaisuuksia. Siinä oli kerrottu tuotteen pituus, leveys ja korkeus, johdon pituus ym., jotka puuttuivat lähes kaikkien muiden tuotetta myyvien nettikauppojen tuotetiedoista. Valitsemassani nettikaupassa tuote oli vähän kalliimpi, mutta mitä siitä. Saivatpahan vähän katetta vaivanpalkkioksi, siitä että olivat tehneet paremmat tuotekuvaukset kuin muissa nettikaupoissa. 

Pettymys oli melkoinen, kun ruukku tuli kotiin. Ruukun sisäsyvyys on vain puolet siitä mitä ulkosyvyys. Arvasin, että valo vie jonkin verran tilaa ruukun syvyydestä, mutta en sitä että niin paljon. Lahjaksi saamani viherkasvi ei siis mahtunut ruukkuun! Kukaan saman valoruukun tusinasta nettimyyjästä ei huomioinut ostajan kannalta sitä olleellisinta tietoa, eli kuinka iso juuripaakku ruukkuun mahtuu. Vaihtoehdoista paraskin tuotekuvaus oli käytännössä surkea.  

Hammasta purren mietin josko palauttaa tuotteen vai muuttaisin suunnitelmaa ja istuttaisin siihen toisen viherkasvin. Päätin istuttaa ruukkuun toisen, pienemmän viherkasvin. Happamana hankin toiselle viherkasville uuden ruukun paikallisesta rautakaupasta. Päätin, että nettikauppaan en mene uudelleen, ennen kuin tuotekuvauksien taso paranee.

Kuten kaikessa kaupanteossa, ei riitä että tuotteiden hinnat ovat kohdillaan, tuotteet ovat laadukkaita ja palvelu kiitettävää, jos asiakas ei saa sitä mitä luulee saavansa. Sinä nettikauppias, mieti mitkä asiat ovat eri asiakkaiden kannalta oleellisia ja kerro niistä tuotekuvauksissa. Asetu sekä esteetikon, insinöörin että käytännöllisen kotiäidin housuihin, tai kenen tahansa asiakkaan, joka voisi tuotettasi ostaa. Mielikuvaharjoittele, miksi asiakas on tuotetta ostamassa, mitä hän ajattelee oston hetkellä ja silloin kun tuote saapuu kotiin. Kun sinulla on näihin vastaus, kirjoita hyvät tuotekuvaukset. Se on aidosti keino erottua joukosta, kun kymmenet tai sadat nettikaupat myyvät samaa tuotetta. Taustatyö toki teettää työtä, mutta toisessa vaakakupissa on parempi kannattavuus ja asiakastyytyväisyys. Tyytymätön asiakas yleensä palauttaa tuotteen. Palautettu tuote aiheuttaa turhia käsittelykuluja ja sitoo pääomaa. Palautettu tuote voidaan joutua myymään halvempaan hintaan. Palautustuotteet lopulta syövät muun myynnin katetta. Ja lopulta ehkä tärkein; Tyytyväinen asiakas saattaa ostaa toisenkin kerran.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti