24 huhtikuuta, 2017

Esimies, johdatko omia odotuksiasi?

Saimme podcastiimme kommentin liittyen hiljaisten odotusten luomiin ristiriitoihin. Tämä kirvoitti tämän bloggauksen alkuun. Jokainen meistä on varmasti löytänyt itsensä tilanteesta, jossa on kokenut pettymyksen tunteita tiiminsä tai työtovereidensa suorituksesta johtuen. Ääneen sanomattomat, toisiin kohdistuvat odotukset ovat melko varma tapa tuhota suhde kuin suhde, myös esimies-alaissuhde tai työtoveruus. Keskustelun puute on varma tapa tuottaa itselleen pettymyksen tunteita yksi toisensa perään. Ääneen sanomattomat odotukset ovat oman ajattelumme tuotosta, jolla ei ole toisia mobilisoivaa vaikutusta.

Jokaisella meistä on sisäänrakennettuina kasapäin sanomattomia sääntöjä ja ajatuksia siitä miten maailma makaa tai itsemme tai toisten pitäisi suoriutua tehtävistään. Tapamme hahmottaa ympäröivää maailmaa sekä ajatuksemme työelämästä, työtavoista ja elämästä yleensä muodostavat oman arvomaailmamme, jota värittää kokemustaustamme sekä elämäasenteemme. Turhan usein unohdamme, että omat lainalaisuutemme ovat nimenomaan omia lainalaisuuksiamme. Eivät muiden. Samoin kuin omat ajatuksemme ovat omia ajatuksiamme, ei muiden. Sanomattomat sanat eivät muutu toisissa teoiksi.
”Expectation is mother of all frustration” – Antonio Banderas
Kun odotuksemme muiden tekemisestä eivät täyty, turhaudumme. Työelämässä oletamme jatkuvalla soitolla toisten tekemisiä. Eli kuvittelemme työtapoja ja aikaansaannoksia. Ja petymme, kun ihmiset toimivat eri tavalla kuin omasta mielestämme oikein olisi. Tällöin on hyvä pysähtyä pohtimaan, onko odotusten viestintä tullut hoidettua. Ja jos on, niin miten se itse asiassa on hoidettu.

Lienee sanomattakin selvää, että on ajanhukkaa turhautua täyttymättömistä odotuksista, joita ei ole edes viestinyt tai jotka on viestinyt puolihuolimattomasti tai epäselvästi. Tuppisuinen henkilö, oli hän sitten esimies tai alainen, elää pitkästi oletusten varassa. Onneksi oletuksia voi oikaista keskustelemalla ja viestintää lisäämällä. Odotuksensa avoimesti kertova henkilö on ottanut askeleen eteenpäin odotustensa hallinnassa ja onnistumisen todennäköisyys kasvaa merkittävästi.

Odotuksien johtamisessa on onneksi melko yksinkertaiset askeleet:
Tunnista muihin kohdistuvat odotuksesi. Kohtuullista odotukset realistisiksi. Kommunikoi odotuksesi selkeästi henkilöille tai tiimille, joihin odotuksesi kohdistuvat. Vie viesti hyvissä ajoin, jotta odotuksiin vastaamiseen jää työaikaa.


Seuraa myös
Twitter     @TanjaMantere @karakuumana
Podcast    Johtamisen Jyväsiä

0 kommenttia:

Lähetä kommentti