Suomessa vielä
odotellaan 3D printtauksen merkittäviä avauksia. Ne yritykset jotka ovat
lähteneet 3D printtaukseen mukaan, ovat lähinnä valmistavia yrityksiä, jotka
pyrkivät valmistamaan tuotteitaan uudella tavalla. Olen kovasti odottanut,
koska tulee ensimmäinen yritys, joka pyrkisi aidosti muuttamaan oman alansa liiketoimintadynamiikkaa. Nyt jos koskaan monilla toimialoilla olisi hieno mahdollisuus
keikuttaa venettä ja luoda ihan uusia pelisääntöjä omalla ja jopa
asiakkaidensa toimialoilla.
3D printtauksen veturi voisi nousta esimerkiksi logistiikkayritysten joukosta. Mikä olisikaan esimerkiksi
verkkokaupalle suurempi etu, jos logistiikkapartneri pystyisi ottamaan jakelun lisäksi tuotteen valmistuksen eli printtauksen. Asiasta hyötyisi niin logistiikkapartneri, myyjä kuin asiakaskin. Kun ylimääräinen tuotteen kuljettaminen ja varastointi jäisi pois, se näkyisi kustannuksissa ja pääomankierrossa ja lopulta heijastuisi kuluttajahintoihin. Parhaimmillaan tuote voitaisi toimittaa asiakkaalle jo muutamassa tunnissa. Kun logistiikkapartneri myisi 3D printtaus palveluitaan useille asiakkaille, printteri voisi laulaa vuorokaudet ympäri. Siten investointi myös maksaisi itsensä takaisin huomattavasti nopeammin, verrattuna siihen että tuotteen myyjä tekisi investoinnin. Logistiikkapartneri taas saisi itsellensä monopoliaseman, ainakin siihen asti kunnes kilpailijat ovat ehtineet kirimään etumatkan kiinni. Samalla logistiikkayritys varmistaisi asemiansa tulevaisuudessa, sillä 3D printtauksen myötä varastointi varmasti tulee vähenemään.
verkkokaupalle suurempi etu, jos logistiikkapartneri pystyisi ottamaan jakelun lisäksi tuotteen valmistuksen eli printtauksen. Asiasta hyötyisi niin logistiikkapartneri, myyjä kuin asiakaskin. Kun ylimääräinen tuotteen kuljettaminen ja varastointi jäisi pois, se näkyisi kustannuksissa ja pääomankierrossa ja lopulta heijastuisi kuluttajahintoihin. Parhaimmillaan tuote voitaisi toimittaa asiakkaalle jo muutamassa tunnissa. Kun logistiikkapartneri myisi 3D printtaus palveluitaan useille asiakkaille, printteri voisi laulaa vuorokaudet ympäri. Siten investointi myös maksaisi itsensä takaisin huomattavasti nopeammin, verrattuna siihen että tuotteen myyjä tekisi investoinnin. Logistiikkapartneri taas saisi itsellensä monopoliaseman, ainakin siihen asti kunnes kilpailijat ovat ehtineet kirimään etumatkan kiinni. Samalla logistiikkayritys varmistaisi asemiansa tulevaisuudessa, sillä 3D printtauksen myötä varastointi varmasti tulee vähenemään.
Yhtälailla
tukkukauppa voisi ryhtyä 3D printtauksen veturiksi ja ottaa jalansijaa teollisuuden toimittajakentältä. Koska 3 D printtaus muuttaa joka tapauksessa sekä tukkukaupan että teollisuuden toimittajakentän dynamiikkaa, niin miksi ihmeessä tukkukauppa ei valtaisi sijaa komponenttien toimittajilta. Samalla tukkukauppa voisi varmistaa oman selustaansa tuleville vuosille. Mikä estäisi teollisuuden toimijoita ottamasta johtoa itsellensä? Optimaalisessa tapauksessa liuta komponenttitoimittajia voitaisi korvata omalla 3D printterillä. 3D printtauksesta puhutaan jo varaosaliiketoiminnassa. Miksei se voisi yhtä lailla toimia kokoonpanolinjan päässä tulostamassa komponentteja sitä muka kuin niitä tarvitaan. Vai tulostaako loppuasiakas tarvitsemansa tuoteet kenties ihan itse?
Suomi on
logistisesti eristyksissä muusta Euroopasta. Siksi Suomessa 3D printtauksella
on vielä suurempi vaikutus monien toimialojen murrokseen ja dynamiikkaan kuin
muualla Euroopassa. Se toimija joka ehtii vallata johtopaikan ensin,
pääsee määrittelemään monen eri
toimialan dynamiikan oman toimialansa lisäksi. 3D printtauksen kärkikoiran
paikka on nyt tarjolla. Kyse on siitä kuka uskaltaa ja ehtii olemaan
kujanjuoksussa ensimmäinen.