15 huhtikuuta, 2015

Jos yritys olisi metsä

Olin metsässä kävelyllä ja löysin maiseman, jonka näet bloggauksen kuvassa. Vasemmalla näkyy kaatuneita puita ja hoitamatonta metsää, oikealla siivottu metsä ja paljon kuljettu polku. Polun vieressä, keskellä kuvaa, puussa oli merkki joka ohjasi retkeilyreitillä kulkijoita.

Mitäpä jos yritys, jossa olet töissä tai jossa haluaisit olla töissä, olisi metsä. Minkälainen metsä se olisi? Olisiko se ehkäpä aarnimetsä, joka on kuin start up yritys, jossa ei voi koskaan kulkea helpointa reittiä, vaan jossa aina joutuisit kiertäämään kivet ja kiipeämään yli kaatuneiden puun runkojen?  Vai haluaisitko olla yrityksessä, joka on kuin kansallispuisto, jossa
polun yli kaatuneet puut raivataan ja polut merkataan perässä kulkijoille? Vai onko se yritys, jolla on pitkä historia takanaan ja jossa kaikki prosessit ovat ajautuneet uomiinsa, aivan kuin polut ovat syntynet vuosien saatossa?

Mitäpä jos yrityskulttuuri olisikin metsä? Minkälainen on se yrityskulttuuri joka on teidän yrityksessä vallalla? Tai millainen on se yrityskulttuuri, jossa haluaisit olla mukana? Olisiko yrityksesi metsä, jossa jokaisen on raivattava tietä? Vai onko se kuin polku, jota pitkin kaikki työntekijät ohjataan tarkasti kulkemaan? Vai onko se kenties yritys, jossa visio näyttää suuntaa ja ihmiset itse saisivat valita reittinsä, jota pitkin kulkea?

Minkälaisessa metsässä sinä haluaisit kulkea? Oletko uudisraivaaja, joka kaataa puut, raivaa oksat ja tekee tietä perässä kulkijoille. Vai oletko sinä se, joka mieluummin kulkee hyvin opastettua reittiä kohti annettua tavoitetta? Vai ehkäpä se, joka valitsee reitin ja näyttää suuntaa muille? Vai oletko sinä se, joka houkuttelee ihmiset pois polulta, kulkemaan omaa reittiänsä, mutta samalla kohti annettua suuntaa?

Kun ymmärrämme, minkälainen metsä meidän yrityksemme on nyt ja minkälaiseksi metsäksi sen haluaisimme tulevan, osaamme paremmin asettaa ihmiset oikeille paikoilleen. Muutos on helpompaa toteuttaa, kun tiedämme kuka haluaa olla metsän raivaaja, kuka polulla kulkija ja kuka suunnan näyttäjä. Kun palkkaamme uusia ihmisiä, meidän tulee miettiä minkälaisia metsässä kulkijoita tarvitaan. Meidän tulee myös kysyä rekrytoitavalta ihmiseltä, millaisessa metsässä sinä haluaisit kulkea. 

Olisin yhtä hyvin voinut nimetä bloggaukseni nimellä Yksi kuva kysyy enemmän kuin tuhat kysymystä. Olitpa sitten yritysjohtaja, henkilöstöammattilainen, esimies, työntekijä tai uudesta urasta haaveileva, mieti minkälaisessa metsässä olet juuri nyt ja minkälaisesta metsästä haaveilet tulevaisuudessa. Kuva kertoo sinulle kysymykset, mutta vain sinä itse osaat vastata niihin. 

0 kommenttia:

Lähetä kommentti