Kehu ei ylpistä - Kara Kuumana - Johtamisen Jyväsiä

Havaintoja työelämästä ja yritysmaailmasta.

08 lokakuuta, 2015

Kehu ei ylpistä

Olin katsomassa tyttäreni joukkueen jalkapallopeliä. Kaikki pelit eivät ehkä menneet parhaalla mahdollisella tavalla ja varsinkin turnauksen viimeisessä pelissä alkoi olla väsymystä ilmassa. Pelin lopuksi valmentaja kokosi tytöt kasaan. Hän jakoi valitsemilleen pelaajille turnauksen reilun pelaajan kortit ja sen jälkeen antoi jokaiselle pelaajille henkilökohtaisen palautteen kaikkien kuullen. Jokaisesta tytöstä löytyi jotakin hyvää sanottavaa. Oli mahtavaa nähdä kun jokainen tytöistä lähti hyvillä mielin kotiin.


Miten ihmeessä palautteen anto työelämässä on niin vaikeaa. Arkinen palaute unohtuu kovin helposti. Tässä omat vinkkini palautteen antamisen- ja kehumisen kulttuurin edistämiseksi.
1.     Ota palautteen antaminen ja kehuminen osaksi arkea
Valitettavan usein palautetta saa kerran vuodessa kehityskeskusteluissa, jos silloinkaan. Kehumisesta tulee kovin väkinäistä, kun kumpikaan ei musta enää täsmälleen, mitä puoli vuotta sitten tapahtui ja kuka oikeastaan teki ja mitä. On huomattavasti helpompi antaa palautetta arjessa. Kerro projektin edetessä, miten siinä on onnistuttu tai huikkaa kahvitauolla, että olipa sinulla hyvä esitys. Palaute voi olla pieni tai iso, kertominen on oleellista.
2.     Ota palautteen antaminen osaksi palaverikulttuuria
Aina kun projektipalaveri alkaa, kerro mitä onnistumisia on saavutettu tai ota kehuminen osaksi osastopalaveria. Kirjoittakaa osallistujien nimet lappuun, laittakaa laput hattuun ja nostakaa vuorotellen lappuja ylös. Jokainen antaa palautetta vuorollaan toiselle. Kaikista varmasti jotakin kehumista löytyy.
3.     Välitä hyvää palautetta
Kun kuulet jonkun kehuvan toista, laita juttu kiertämään. Kerro siitä asian omaiselle itsellensä ja kerro siitä muillekin. On helppoa laittaa tekstari menemään. Hei! Tiedätkö, sinua tänään kehuttiin. Vielä helpompaa on kysyä kahviautomaatilla työkavereilta, että oletko kuullut kuinka hienosti Kalle onnistui tänään? Tässä kohtaa juorujen välittäminen on vain hyväksi.
4.     Kehu tuntematonta
Aikaisemmin huomasin ajattelevani, että onpa vastaantulevan rouvan mekko erityisen tyylikäs tai neidin kampaus pirteä. Jossakin vaiheessa päätin, että senhän voi sanoa myös sopivissa kohdin ääneen. Se olin siis minä, joka huikkasi kehuja sinun moniväristä neuletakkiasi Helsingin rautatieasemalla. Onhan se aiheuttanut vähän hämmennystä, mutta luullakseni vain positiivista sellaista.
5.     Anna palautetta yllättävällä tavalla
Kirjoita kirje, anna kukkia tai joku muu yllätyspalkinto hyvin tehdystä työstä, tarjoa iltapäivä vapaaksi, tai anna palautetta normaalista poikkeavassa tilanteessa. Mieti mikä olisi kiitoksen saajan mielestä hyvä keino kiittää tai miten kiitoksen saaja oikeasti haluaisi saada palautteensa. Vain mielikuvitus on lopulta rajana.
6. Pyydä palautetta
Kaikille palautteen antaminen ei tule välttämättä luonnostaan ja siksi voit myös auttaa palautteen antajaa. Pyydä palautetta esimieheltäsi tai projektipäälliköltä siitä, kuinka projekti on hänen mielestään edennyt tähän asti. Toivomalla palautetta, alennat myös palautteen antamisen kynnystä.
Kehumisessa ja palautteen antamisessa ylipäätänsä, on vain yksi sääntö; Palautteen on oltava aito ja annettuna vilpittömästi. Muita sääntöjä ei tarvita. Palautetta voi antaa missä tahansa, miten tahansa ja milloin tahansa. Sitä voi annostella pienissä erissä tai saavista kaatamalla. Palautetta ei voi saada tai antaa koskaan liikaa. Varsinkin silloin kun on vaikea hetki, on tärkeää muistaa ja muistuttaa onnistumisista. Se auttaa jaksamaan eteenpäin. On menneen ajan lumia väittää että kehu ylpistää.