06 huhtikuuta, 2016

Strategia on yhteinen matka #5minstory

Digitaalinen maailma murtaa käsityksen niin toimialarakenteista kuin perinteisestä asiakas-myyjä asetelmasta. Myös strateginen suunnittelu on murroksessa. Enää ei ole mahdollisuutta ja aikaa hioa hyvää suunnitelmaa ja sen jälkeen alkaa toteuttaa sitä. Jos näin teet, niin kilpailijat ovat rynnineet ohi oikealta ja vasemmalta. Strategian rakentaminen on kuin suunnistamista. On oltava haju mihin suuntaan halutaan mennä, on oltava edes haalea visio siitä mitä kohti kulkea. Mutta reittisuunnitelma tehdään matkan edetessä pala palalta. Tässä suunnistuksessa tosin rastit ja maalikin saattavat matkan varrella vaihtaa paikkaa. On kyettävä vaihtamaan taktiikkaa ja jättämään rasteja väliin. On opeteltava sietämään epävarmuutta ja vaihtamaan tavoitetta.


Viisaus ei asu enää johdossa, vaan niissä jotka ovat asiakkaan iholla joka päivä ja niissä joilla on substanssiosaaminen tehdä sitä mitä tilanne edellyttää. Johdolla on silti oma tärkeä tehtävänsä, nimittäin kapellimestarin tehtävä. On tarkalla korvalla kuunneltava kaikkia, niin yleisöä, orkesteria kuin pianon virittäjiäkin. On johdon tehtävä virittää kaikkia haistelemaan ja maistelemaan tunnelmaa, ja toimimaan tilanteen edellyttävällä tavalla. Ei voi kuunnella pelkästään asiakasta, henkilökuntaa tai toimittajaa, sillä seuraavana päivänä asetelma on saattanut kääntyä päälaelleen. Se joka kykenee näkemään vision yhdessä verkostojensa kanssa, on se joka myös pystyy rakentamaan yhteisen voittavan strategian matkan edetessä. 

Strategiaa ei ole heitetty romukoppaan, sen vain rakennetaan eri tavalla digitaalisena aikakautena. Strategiaa ei voi rakentaa yksin, eikä sitä voi rakentaa valmiiksi. Strategian rakentaminen on yhteinen matka.


Seuraa myös Twitterissä
Kirjoittajaa @kalehto
Blogiamme @karakuumana

0 kommenttia:

Lähetä kommentti