Yrityksen digitalisoiminen on ennen kaikkea yrityskulttuurin muutoksen johtamista, vähemmän teknologiaa. Näin twiittasi Matti Lintulahti Digitalistien foorumista. Jep! Siinäpä se! Mutta miksi ihmeessä se on juuri ICT-johto, jonka oletetaan lähes poikkeuksetta johtavan digitalisoitumista tai siihen liittyvää muutosta?
Heitän ilmaan aika rajun vastaväitteen, että ICT-johtaja ei ole välttämättä lainkaan paras mies tai nainen johtamaan digitaalista muutosta. Digitalisaation johtamisessa toki tarvitaan jonkinlainen kokonaisymmärrys ICT:stä, mutta serverin sielunelämästä tuskin on merkittävää hyötyä. Koodaamisen ja muun käytännön työn tekee joka tapauksessa joku muu, kuin muutoksesta vastaava johtaja.
Digitalisaation johtamiseksi monia muita kuin ICT-kykyjä tarvitaan paljon kipeämmin. Kun hyvä idea on käsissä ja yritys tietää mitä haluaa, tarvittaville ICT-ratkaisuille kyllä löytyy tekijöitä ihan varmasti talosta tai talon ulkopuolelta.
Digitalisaation johtamiseen tarvitaan
1. Kiinnostusta seurata muutosta
On seurattava teknologian kehitystä, luettava uusimpia tutkimuksia ja elettävä trendien harjalla. On haisteltava ja maisteltava missä mennään, niin omalla toimialalla kuin muillakin toimialoilla. Vakavasti otettavin haastaja tulee yleensä juuri toimialan ulkopuolelta. Siksi on nähtävä mahdollisuudet myös oman kuplan ulkopuolella, oli sitten kyse toimialakuplasta tai muusta katsontakannan rajoittuneisuudesta.
2. Kykyä kuunnella
Vieläkin monilta tuntuu unohtuvan, että älykkyys ei asu ainoastaan organisaation yläpäässä. Maailma on nykyisin täynnä tietoa ja parhaat ideat voivat syntyä keneltä tahansa. Tarvitaan kykyä kuunnella ihmisiä ja aistia heikkojakin signaaleita, jotta jyvät saadaan poimittua akanoista jatkojalostusta varten, oli sitten kyse omasta henkilöstöstä, asiakkaasta tai muusta yhteistyökumppanista.
Heitän ilmaan aika rajun vastaväitteen, että ICT-johtaja ei ole välttämättä lainkaan paras mies tai nainen johtamaan digitaalista muutosta. Digitalisaation johtamisessa toki tarvitaan jonkinlainen kokonaisymmärrys ICT:stä, mutta serverin sielunelämästä tuskin on merkittävää hyötyä. Koodaamisen ja muun käytännön työn tekee joka tapauksessa joku muu, kuin muutoksesta vastaava johtaja.
Digitalisaation johtamiseksi monia muita kuin ICT-kykyjä tarvitaan paljon kipeämmin. Kun hyvä idea on käsissä ja yritys tietää mitä haluaa, tarvittaville ICT-ratkaisuille kyllä löytyy tekijöitä ihan varmasti talosta tai talon ulkopuolelta.
Digitalisaation johtamiseen tarvitaan
1. Kiinnostusta seurata muutosta
On seurattava teknologian kehitystä, luettava uusimpia tutkimuksia ja elettävä trendien harjalla. On haisteltava ja maisteltava missä mennään, niin omalla toimialalla kuin muillakin toimialoilla. Vakavasti otettavin haastaja tulee yleensä juuri toimialan ulkopuolelta. Siksi on nähtävä mahdollisuudet myös oman kuplan ulkopuolella, oli sitten kyse toimialakuplasta tai muusta katsontakannan rajoittuneisuudesta.
2. Kykyä kuunnella
Vieläkin monilta tuntuu unohtuvan, että älykkyys ei asu ainoastaan organisaation yläpäässä. Maailma on nykyisin täynnä tietoa ja parhaat ideat voivat syntyä keneltä tahansa. Tarvitaan kykyä kuunnella ihmisiä ja aistia heikkojakin signaaleita, jotta jyvät saadaan poimittua akanoista jatkojalostusta varten, oli sitten kyse omasta henkilöstöstä, asiakkaasta tai muusta yhteistyökumppanista.
3. Kykyä hahmottaa mahdollisuuksia ja analysoida niitä
Kuten todettu hyvä johtaja skannaa ja kerää jatkuvasti tietoa eri lähteistä. Sosiaalinen media on muuten siihen oiva keino, kun vain valitsee sopivia seurattavia! Hyvä muutoksen johtaja osaa yhdistellä uutta tietoa aiemmin olemassa olevan tiedon kanssa ja hahmottaa niiden pohjalta uusia mahdollisuuksia. Paras muutoksen johtaja kykenee joukkoistamaan ajattelun ja idean arvioinnin, hän kykenee analysoimaan ja jatkojalostamaan mahdollisuuksia yhdessä niin ryhmässä kuin verkostoissakin.
4. Kykyä visioida ja näyttää suuntaa
Muutosjohtaja kykenee luomaan innostavan vision ja näyttämään suuntaa joukoillensa. Hän kykenee määrittelemään toivotun suunnan riittävän selkeästi, jotta kaikki niin sisäiset kuin ulkoset verkostot saadaan valjastettua innostuneiksi muutoksen sotureiksi.
5. Kykyä johtaa ja innostaa ihmisiä
Mikään muutos ei synny ilman ihmisiä. Mikään merkittävä muutos ei synny ilman innostusta. Tarvitaan kykyä saada ihmiset innostumaan, onnistumaan ja nousemaan jaloilleen myös epäonnistumisten jälkeen, oli sitten kyse digitalisaatiosta tai ihan mistä tahansa muutoksesta. Tässä kohtaa voi erityisesti kysyä, että kykeneekö sen valitettavan usein pieleen menneen ict-projektin johtaja saamaan koko porukan taas uuteen lentoon.
Kuten todettu hyvä johtaja skannaa ja kerää jatkuvasti tietoa eri lähteistä. Sosiaalinen media on muuten siihen oiva keino, kun vain valitsee sopivia seurattavia! Hyvä muutoksen johtaja osaa yhdistellä uutta tietoa aiemmin olemassa olevan tiedon kanssa ja hahmottaa niiden pohjalta uusia mahdollisuuksia. Paras muutoksen johtaja kykenee joukkoistamaan ajattelun ja idean arvioinnin, hän kykenee analysoimaan ja jatkojalostamaan mahdollisuuksia yhdessä niin ryhmässä kuin verkostoissakin.
4. Kykyä visioida ja näyttää suuntaa
Muutosjohtaja kykenee luomaan innostavan vision ja näyttämään suuntaa joukoillensa. Hän kykenee määrittelemään toivotun suunnan riittävän selkeästi, jotta kaikki niin sisäiset kuin ulkoset verkostot saadaan valjastettua innostuneiksi muutoksen sotureiksi.
5. Kykyä johtaa ja innostaa ihmisiä
Mikään muutos ei synny ilman ihmisiä. Mikään merkittävä muutos ei synny ilman innostusta. Tarvitaan kykyä saada ihmiset innostumaan, onnistumaan ja nousemaan jaloilleen myös epäonnistumisten jälkeen, oli sitten kyse digitalisaatiosta tai ihan mistä tahansa muutoksesta. Tässä kohtaa voi erityisesti kysyä, että kykeneekö sen valitettavan usein pieleen menneen ict-projektin johtaja saamaan koko porukan taas uuteen lentoon.
6. Kykyä johtaa asioita ja verkostoja
Tarvitaan kykyä manageerata ideat käytännön toimeenpanoon asti. Hyväkään liiketoimintaidea ei ole lopulta minkään arvoinen, jos ideaa ei saada toteutettua käytäntöön asti. Tarvitaan kykyä asettaa tavoitteita, mitata onnistumista, paloitella norsu paloiksi, olla välillä se natsi joka edellyttää myös sovittujen dead linejen pitämistä. Tarvitaan siis myös sitä ihan perinteistä manageerausta.
Tarvitaan kykyä manageerata ideat käytännön toimeenpanoon asti. Hyväkään liiketoimintaidea ei ole lopulta minkään arvoinen, jos ideaa ei saada toteutettua käytäntöön asti. Tarvitaan kykyä asettaa tavoitteita, mitata onnistumista, paloitella norsu paloiksi, olla välillä se natsi joka edellyttää myös sovittujen dead linejen pitämistä. Tarvitaan siis myös sitä ihan perinteistä manageerausta.
7. Rohkeutta ja rämäpäisyyttä
Digimurros muuttaa toimialan pelisääntöjä, digimurros muuttaa yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja, digimurros on hyppy tuntemattomaan. Digitaalisuus voi muuttaa kaiken ja siksi tarvitaan sekä omien pelkojen voittamista että toisten kannustusta yli tuntemattomien teiden. Tarvitaan rohkeutta uskoa omaan ideaan kun muut eivät siihen usko. Tarvitaan riittävää rämäpäisyyttä ja hullua heittäytymistä viemään idea maaliin. Tarvitaan myös ripaus kovanahkaisuutta, jotta ei anna toisten arvostelun lannistaa liikaa pitkin matkaa.
Tunnen todella monta ICT-johtajaa, jotka sekä hahmottavat hyvin kokonaisuuksia ja näkevät tulevaisuuden mahdollisuuksia. He olisivat siis mitä parhaita henkilöitä johtamaan digitalisaatiota. Toisaalta tunnen myös monia ICT-johtajia, jotka saavat pidettyä menestyksekkäästi koneen käynnissä ja pyörät pyörimässä. Heillä kaikilla ei ole kuitenkaan kykyä luoda tulevaisuuden visiota tai kykyä saada joukkoja innostuneesti seuraamaan. Digitalisaatiota on siis laitettava johtamaan ne, joiden ominaisuudet siihen parhaiten sopivat, oli sitten kyse ICT-johtajasta, liiketoimintajohtajasta, kehitysjohtajasta tai vaikkapa toimitusjohtajasta. Yhtä lailla digimuutoksenjohtajan ei tarvitse olla alun perin johtaja lainkaan. Paras mies tai nainen saakoon paikan!
Seuraa meitä twitterissä!
kirjoittaja @kalehto
blogi@karakuumana
Seuraa meitä twitterissä!
kirjoittaja @kalehto
blogi