Tein jokunen päivä sitten melko pysähdyttävän havainnon Twitterissä
olevista yritystileistä. Käykääpä katsomassa tunnettuja yritystilejä. Joko huomasit mikä niitä yhdistää? Annan vihjeen; Muutama
hassu positiivinen poikkeus löytyy joukosta, esimerkiksi Fonecta. Joko arvasit
mistä on kyse? Jokaisella yritystilillä on paljon enemmän seuraajia kuin
seurattavia. Ja kaivapa vielä syvemmältä! Keitä yritystilien kautta seurataan? He ovat joko
oman yrityksen työntekijöitä tai toisia yrityksiä ja yhteisöjä! Ketään ei tunnu kiinnostavan se lihaa ja verta oleva asiakas tai asiakkaan
edustaja.
Twiter tuntuu olevan monille mukamas valveutuneemmillekin yrityksille
edelleen vain viestintä ja markkinointikanava. Sieltä
tuupataan tuutin täydeltä ulos kaikenlaista markkinointipropagandaa ihan kuin
postiluukusta aikanaan. Edistyksellisimmät ovat tajunneet mahdollisuuden
vaikuttaa brändimielikuvaan esimerkiksi bloggauksien avulla. Ja sitäkin
edistyksellisemmät ovat tajunneet käyttää Twitteriä vuoropuheluun asiakkaiden
kanssa. Mutta ketään ei tunnu kiinnostavan se tieto, ketkä voisivat olla heidän
potentiaalisia asiakkaitaan ja mitä nämä potentiaaliset asiakkaat ajattelevat.
Miettikää mikä tuhannen taalan ilmainen mahdollisuus menetetään ihan omaa
laiskuuttaan tai ajattelemattomuuttaan!
Jäin pohtimaan, että mitä se yrityksestä lopulta kertoo. Kertooko
se siitä, ettei ole uskallusta seurata? Mitä jos vaikka lehdistö tekee siitä
jotakin johtopäätöksiä? Tai mitä jos joku yrityksen henkilöstö tekee valinnoista omia johtopäätöksiään? Suuttuuko joku tai tuleeko joku kateelliseksi? Vai onko tarkoitus vain kytätä omien
työntekijöiden Twiittailua, jottei yritystä mollata? Tai onko kenties tarkoitus vahtia, että oma henkilöstö käyttäytyy mallimedialähettilään
mukaisesti? Vai onko se kenties puhdasta ajattelemattomuutta ja ymmärtämättömyyttä siitä, mikä potentiaalin Twitter tarjoaa yrityksille?
Olit sitten yrityksen edustaja tai vaikkapa poliitikko,
mietipä vielä kerran kannattaako heittää kultalusikalla tarjottu mahdollisuus
hukkaan. Mieti! He ovat valinneet juuri sinun yrityksesi seurauksen kohteeksi. He ovat kiinnostuneita juuri sinun yrityksestäsi. He ovat virittäytyneet siihen tilaan, että he ostavat teiltä joku päivä jotakin. He ovat asiakkaita jonottamassa kaupan oven takana! Miksi ihmeessä pidät ovet suljettuina? Jos seuraat seuraajiasi, alat ymmärtää mistä he pitävät tai ovat
pitämättä, alat haistaa ja maistaa mikä heidät tekee hyvälle mielelle ja mikä
suututtaa. Alat ymmärtää mitä he tarvitsevat tai ovat tarvitsematta. Jos vain jaksat ahkerasti kuunnella, ymmärrät taatusti paremmin, miksi juuri teidän yrityksenne on olemassa juuri näitä asiakkaita varten.
Seuraa meitä Twitterissä!
Kirjoittaja @kalehto
Blogi @karakuumana
Kirjoittaja @kalehto
Blogi @karakuumana