10 syyskuuta, 2016

Twitterin menetetty mahdollisuus


Tein jokunen päivä sitten melko pysähdyttävän havainnon Twitterissä olevista yritystileistä. Käykääpä katsomassa tunnettuja yritystilejä. Joko huomasit mikä niitä yhdistää? Annan vihjeen; Muutama hassu positiivinen poikkeus löytyy joukosta, esimerkiksi Fonecta. Joko arvasit mistä on kyse? Jokaisella yritystilillä on paljon enemmän seuraajia kuin seurattavia. Ja kaivapa vielä syvemmältä! Keitä yritystilien kautta seurataan? He ovat joko oman yrityksen työntekijöitä tai toisia yrityksiä ja yhteisöjä! Ketään ei tunnu kiinnostavan se lihaa ja verta oleva asiakas tai asiakkaan edustaja.

Twiter tuntuu olevan monille mukamas valveutuneemmillekin yrityksille edelleen vain viestintä ja markkinointikanava.  Sieltä tuupataan tuutin täydeltä ulos kaikenlaista markkinointipropagandaa ihan kuin postiluukusta aikanaan. Edistyksellisimmät ovat tajunneet mahdollisuuden vaikuttaa brändimielikuvaan esimerkiksi bloggauksien avulla. Ja sitäkin edistyksellisemmät ovat tajunneet käyttää Twitteriä vuoropuheluun asiakkaiden kanssa. Mutta ketään ei tunnu kiinnostavan se tieto, ketkä voisivat olla heidän potentiaalisia asiakkaitaan ja mitä nämä potentiaaliset asiakkaat ajattelevat. Miettikää mikä tuhannen taalan ilmainen mahdollisuus menetetään ihan omaa laiskuuttaan tai ajattelemattomuuttaan!
Jäin pohtimaan, että mitä se yrityksestä lopulta kertoo. Kertooko se siitä, ettei ole uskallusta seurata? Mitä jos vaikka lehdistö tekee siitä jotakin johtopäätöksiä? Tai mitä jos joku yrityksen henkilöstö tekee valinnoista omia johtopäätöksiään? Suuttuuko joku tai tuleeko joku kateelliseksi? Vai onko tarkoitus vain kytätä omien työntekijöiden Twiittailua, jottei yritystä mollata? Tai onko kenties tarkoitus vahtia, että oma henkilöstö käyttäytyy mallimedialähettilään mukaisesti? Vai onko se kenties puhdasta ajattelemattomuutta ja ymmärtämättömyyttä siitä, mikä potentiaalin Twitter tarjoaa yrityksille?   
Olit sitten yrityksen edustaja tai vaikkapa poliitikko, mietipä vielä kerran kannattaako heittää kultalusikalla tarjottu mahdollisuus hukkaan. Mieti! He ovat valinneet juuri sinun yrityksesi seurauksen kohteeksi. He ovat kiinnostuneita juuri sinun yrityksestäsi. He ovat virittäytyneet siihen tilaan, että he ostavat teiltä joku päivä jotakin. He ovat asiakkaita jonottamassa kaupan oven takana! Miksi ihmeessä pidät ovet suljettuina?  Jos seuraat seuraajiasi, alat ymmärtää mistä he pitävät tai ovat pitämättä, alat haistaa ja maistaa mikä heidät tekee hyvälle mielelle ja mikä suututtaa. Alat ymmärtää mitä he tarvitsevat tai ovat tarvitsematta. Jos vain jaksat ahkerasti kuunnella, ymmärrät  taatusti paremmin, miksi juuri teidän yrityksenne on olemassa juuri näitä asiakkaita varten. 

Seuraa meitä Twitterissä!
Kirjoittaja @kalehto
Blogi @karakuumana




0 kommenttia:

Lähetä kommentti