10 marraskuuta, 2016

Digitalisaatiota asiakkaan kielellä


Digitalisaatiopuheet ovat sietämätöntä ja epämääräistä höttöä, totesi Kari Haakana mitä mainioimmassa MikroBitin bloggauksessa jokunen aika sitten. Meitä pragmaattisia ihmisiä ärsyttää kaikenlainen strateginen maalailu, jota ei voi muuttaa konkretiaksi kirveelläkään. Ja ei, älkää ymmärtäkö väärin. Korkealentoisia visioita pitää ja saa olla. Strategiassa pitää olla kuitenkin sen verran konkretiaa, että tiedetään mihin suuntaan ollaan menossa. Tie ei tarvitse olla viitoitettu maaliin asti, mutta ainakin ensimmäisessä tienristeyksessä pitää tietää mihin kääntyä.


Verrataanpa digipalveluiden ostajia autojen ostajiin. On ihmisiä jotka haluavat ostaa jotakin konkreettista hyötyä. He haluavat kulkea paikasta a paikkaan b tai he haluavat auton, joka jaksaa vetää raskaampaakin kuormaa. Ja kun pragmaattiset ihmiset haluavat ostaa digipalveluita, niin he eivät halua kuulla digijaarituksia vaan siitä mihin digitalisaation avulla pyritään, aivan kuten Kari bloggaa.

Mutta asia ei ole aivan noin yksinkertainen, koska meitä ihmisiä on niin kovin moneen junaan. Asiakkaalle pitää kuitenkin myydä sitä mitä asiakas haluaa ostaa. On olemassa niitä, jotka tietävät tasan tarkkaa mitä he ovat ostamassa. He tietävät kaikki auton merkit, ominaisuudet ja suorituskyvyn. He tietävät millaista autoa he ovat ostamassa ja mihin tarkoitukseen. Sellaisen ostajan kanssa on oikeastaan ihan sama, puhutaanko heille digitalisaatiosta, asiakaskeskeisyydestä tai vaikka pilvipalveluista. Valveutuneet ostajat tietävät kyllä mistä puhutaan tai ainakin osaavat kysyä oikeita kysymyksiä.

Mutta on myös niitä ostajia, jotka haluavat Audi A6:en ihan vain siksi että naapurillakin on sellainen. Ihan vastaavasti on myös ostajia, joiden on ihan pakko saada ostaa 'jotakin digitalisaatiota’. He ovat kuin lampaat laitumella. Tekevät laumasieluisesti jotakin, ihan vain siitä syystä että kilpailijakin tekee niin tekee tai kuin yrityksen hallitus patistaa. Mistä pahuksesta sitä voisi muuten tietää, että on ostamassa digitalisaatiota, jos myyjä ei siitä kerro. Ja kun homma on hoidettu, voidaan digi-tehtävä viivata tehtävälistalta tehdyksi ja jatkaa matkaa muina miehinä ihan niin kuin ennenkin. Sitä voi kukin itsekseen miettiä, kumpi oli lopulta hölmö, ostaja vai myyjä.
Seuraa Twitterissä
Kirjoittaja @kalehto
Blogi @karakuumana

Seuraa Facebookissa
Kara Kuumana


0 kommenttia:

Lähetä kommentti