keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Tätä on Lean yksinkertaisimmillaan



Olen joutunut käymään sairaalassa viime aikoina valitettavan useasti. Lean henkinen prosessien kehittäjä kun olen, olen ikään kuin huomaamatta tehnyt paljon havaintoja hoitoprosessien toimivuudesta. Tässä bloggauksessa kerron yhdestä investointeihin ja prosessin sujuvuuteen liittyvistä huomioista. Jos kiinnostusta ja kysyntää riittää, saatan blogata muista huomioista vielä myöhemmin!


Tässä ensin taustaksi faktat hoitotapahtumasta. Sain sairaalassa hoitoa, joka edellytti erään laitteen käyttämistä. Potilas saa vastaavaa hoitoa tyypillisesti 15-20 kerran jaksoissa, 2-3 kertaa viikossa. Itse laite on varattuna korkeintaan kolme minuuttia käynnin aikana. Koko toimitukseen varataan aikaa kymmenen minuuttia, jolloin sekä hoitohuone että hoitaja ovat varattuina. Suurin osa käynnistä kuluu potilaan itsenäisiin toimiin, kuten riisuuntumiseen ja pukemiseen. Hoitajan tulee kontrolloida joka kerta hoidon tuloksia ja potilaan vointia. Koska laitetta käytetään säännöllisesti useita kertoja peräkkäin, tulee käynnistä melko rutinoitunutta ja siten hoitajan antama potilasaika on vain muutamia minuutteja.

Eräänä päivänä huomasin, että vanha laite oli korvattu uudella hieman tehokkaammalla laitteella. Nyt maksimi käyttöaika oli kaksi minuuttia. Voisi kuvitella, että prosessi tehostui ja veronmaksajat kiittäisivät. Mutta eihän siinä niin tietenkään käynyt, koska hoitaja ja huone olivat edelleen varattuna sen samaisen kymmenen minuuttia. Ainakin omasta mielestäni vaikutti sille, että investointi oli melko turha.

Lean filosofian yksi pääpointeista, on keskittyä pullonkaulan tehostamiseen. Hoitoon tarvittava laite ei ollut pullonkaula vaan itse asiassa hoitohuone. Miten sitten hoitohuoneen käyttöä voisi tehostaa? Hoitohuoneeseen tai sen välittömään läheisyyteen voitaisi rakentaa muutama pukeutumishuonetta. Näin ajat voitaisi jakaa viiden minuutin välein (tai jopa tiheämmin), jolloin koneen käyttö tuplaantuisi. Jopa vanhalla koneella olisi päästy tähän samaan. Ei olisi tarvittu kallista investointia uuteen koneeseen. Parin pukuhuoneen rakentaminen tuskin on niin kallista kuin uuden laiteinvestoinnin tekeminen.

Lean on filosofia. Se ei ole investointi laitteisiin tai tietojärjestelmiin, vaan se in investointi ihmisiin ja ihmisten kykyyn nähdä asiat uudella tavalla, uusin silmin. Leanissa isoja muutoksia voi saada aikaan pelkästään toimintatapojen muutoksella. Investointeja tehdään vasta silloin, kun muut keinot on käytetty. Keskity siis ensin siihen, että ymmärrät mikä prosessia aidosti jarruttaa tai hidastuttaa. Keskity siihen mikä tulipaloja aiheuttaa ja ennaltaehkäise tulipalojen syttyminen. Muista olla tarkkana, sillä ongelma ei välttämättä ole siinä ilmeisimmässä kohdassa tai yleisimmässä syntipukissa (kuten tuetojörjestelmät). Kerta toisensa jälkeen tehtävä oireen hoitaminen aiheuttaa turhaa kulua ja resurssien haaskausta. Laastaroinnin sijaan on nujerrettava varsinainen sairaus eli juurisyy, oli sitten kyse terveydenhuollosta tai prosessien parantamisesta. Jopa pienillä prosessiparannuksilla voidaan saada melkoisia ihmeitä aikaan!

Seuraa meitä
Twitter @KALehto @karakuumana

2 kommenttia:

  1. Samaa mieltä pienillä toimintatapojen muutoksilla saatavista parannuksista - arkipäivän 'leaniä'. Tuohon hoitotapahtuman kehittämisideaan liittyen prosessia tosiaan on mahdollista tehostaa, mutta pelkkä (lisä)hoitohuoneiden rakentaminen ei sitä ratkaise. Pitää varmistaa asiakkaan näkökumasta muu tapahtuman kulkuun liittyvä myös. Esimerkiksi tarvitaan selkeä, ymmärrettävä systeemi, millä asiakkaat ko. huoneisiin 'jaotellaan' jouhevasti. Oma kokemus vastaavanlaisesta paikasta on, että kun riisutumishuoneisiin ohjaamiseen ei panostettu, niin vallitsi suuri epäselvyys ja prosessi ei niin jouhevasti sujunutkaan.

    VastaaPoista
  2. Kyllä! Näinhän se on, että kun uuteen tapaan siirrytään, niin on varmistettava myös sen toimivuus, jotta siitä ei synny haittaa asiakkaalle eikä tule myöskään uutta jarrua matkaan. Tässä tapauksessa hoidossa käydään säännöllisesti useita kertoja peräkkäin, jolloin rutiinit tulevat tutuksi aika helposti. Esimerkiksi 70-luvulta tutut toimistohuoneiden liikennevalot tai muu yksinkertainen merkki, voisi opastaa potilasta vapaaseen huoneeseen. Vastaavasti toiset liikennevalot tarvittaisi näyttämään hoitajille, kun potilas on valmiina tulemaan laitteelle.

    VastaaPoista