18 lokakuuta, 2017

Kun kaikki menee pieleen..

Ihan jokaista meistä on joskus ottanut kunnolla päähän, kun yritysjohto, yrityksen hallitus tai omistaja on tehnyt mielestämme vääriä päätöksiä. Toiset meistä käyttävät enemmän energiaa muiden päätösten pohtimiseen kuin toiset. Totuus on kuitenkin se, että työnantajamme ei aina mene siihen suuntaan kuin omasta mielestämme parasta olisi.

Jos käytät suuren osan ajastasi muiden päätösten pohtimiseen, olet todennäköisesti negatiivisen ajattelun kierteessä. Lopeta energiasi ja arvokkaan aikasi valuminen väärään paikkaan. 

Elämässä, myös työelämässä, on lukuisia ja lukuisia asioita, joihin et voi vaikuttaa. Muiden päätöksissä vellominen vie energiasi täysin väärään suuntaan. Jos vastuullasi ei ole ollut juuri kyseisen päätöksen tekeminen, et voi asialle mitään. Älä hukkaa energiaasi asioihin, joihin et voi vaikuttaa. Vastuullasi on varmasti liuta asioita, jotka suorastaan odottavat keskittymistäsi. Suuntaa energiasi niihin. Hyväksy, että useimmiten tilanteen kuin tilanteen voi ratkaista usealla eri tavalla ja samaan lopputulokseen voi päästä lukuisia eri polkuja pitkin.

Keskustele enemmän faktoista, spekuloi vähemmän tunnepohjaisesti. Välillä omassa ajattelussa eteenpäin pääseminen vaatii pienen annoksen spekulointia. Spekulointi voi olla myös hyvästä, jos se jäsentää ajatuksia ja tuo mukaan uusia näkökulmia. Spekulointi voi olla myös huonosta, jos sen tarkoituksena on mustamaalata päätöksentekijät tai haitata tavoiteltavien asioiden eteenpäinmenoa. Opettele spekuloimaan rakentavasti ja mieltä avartavasti. Ja opettele lopettamaan spekulointi, kun ajatukset on saatu järjestykseen. Vanhoihin asioihin on turha käyttää energiaa. Ne menivät jo.

Älä sorru kuvittelemaan, että olet muita parempi. Tai että teet muita parempia päätöksiä. Voit olla varma, että myös sinun päätöksilläsi on kyseenalaistajia. On melko naivia kuvitella, että päätöksentekijät tekisivät huonoja tai vääriä päätöksiä. Päätökset pohjautuvat kulloinkin käytössä olevaan faktaan ja parhaaseen mahdolliseen näkemykseen kyseisessä hetkessä ja tilanteessa. Ja jos tiedossasi on jotain, jonka pitäisi vaikuttaa päätöksentekoon, pohdi kuinka parhaalla mahdollisella tavalla saat osaamisesi faktapohjaisena päätöksentekijöiden tietoon.

Jos taas janoat päätöksentekijän paikkaa, hoida asiasi niin, että olet varteenotettava vaihtoehto johtajan jakkaralle.  Ja muista, että sopiva nöyryys johtamisessa luo uskottavuutta ja synnyttää luottamusta.

1 kommentti:

  1. 19.10. lähetetty asiaton kommentti on poistettu ylläpitäjän toimesta.

    VastaaPoista