Kiitos surkea esimieheni! - Kara Kuumana - Johtamisen Jyväsiä

Havaintoja työelämästä ja yritysmaailmasta.

07 heinäkuuta, 2015

Kiitos surkea esimieheni!

Matkalleni on osunut todella monia sekä hyviä että aivan huippuluokkaa olevia esimiehiä, joilta olen oppinut paljon sekä työelämästä että johtamisesta. Suuret kiitokset heille! Työelämän varrelle on myös valitettavasti osunut muutamia sellaisia, joita en soisi edes pahimpien kilpailijoiden leipiin. Toisaalta juuri heiltä olen oppinut paljon omaan johtajuuteni. Pohdin bloggauksessani niitä kokemuksia, jotka ovat syöneet naista ja nakertaneet motivaatiotani. Haluan nyt jakaa noista ihan perustavaa laatua olevista opeista jotakin myös teidän reppuunne. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, on motivaatiokin yleensä kovalla koetuksella.

1) Tee mitä lupaat
Tee mitä lupaat tai keskustele ainakin alaisesi kanssa, jos joudut muuttamaan suunnitelmaa. Mikään ei ole pahempaa kuin se, että puskista paljastuu suunnitelman muutos ilman, että asianomaisia ihmisiä olisi informoitu tai heidän kanssaan keskusteltu.

2) Unohda mikromanageeraus
Mikään ei saa alaistasi pahemmin raivoihinsa kuin nippeleihin ja nappeleihin keskittyvä mikromanageeraus, erityisesti jos alaisesi on tehtävässään alansa ammattilainen.  Aina ennen kuin lähdet mikromanageeraamaan,  mieti onko asia ylipäätänsä sanomisen arvoinen. Usein alaisellasi on perusteltu syy tehdä asiat omalla tavallaan. Lopulta motivaation romuttamisella saattaa olla suurempi tulosvaikutus kuin huomautettavalla asialla.

3) Ole kiinnostunut
Nykypäivänä ei ole välttämätöntä tuntea tiimiläistensä osa-alueita läpikotaisin, koska monilla omat erityisosaamisalueensa. Tärkeää on olla kuitenkin kiinnostunut alaisensa tekemisestä, tavoitteista ja haasteista. Varaa myös aikaa keskustelulle muutoinkin kuin kehityskeskusteluissa.

4) Kohtele kaikkia tasapuolisesti
Täydelliseen tasapuolisuuteen ei voi koskaan päästä ja toisaalta ei edes kannata pyrkiä, sillä eri ihmiset arvostavat erilaisia juttuja. On kuitenkin moukkamaista esimerkiksi päästää vain osa ihmisistä koulutukseen tai määrittää saman sisältöiselle roolille eri titteli.

5) Kanna vastuu
Esimiehen tehtävänä on lopulta kantaa vastuu niin hyvistä kuin huonoista päätöksistä. Mikään ei ole nolompaa kuin vierittää tekemänsä päätöksen seuraukset alaisen niskoille. Lienee selvä, että rapatessa joskus roiskuu. Useimmat meistä kyllä ymmärtävät kun ovat mokanneet. Virhe varmasti hävettää jo muutenkin, joten mieti olisiko sittenkin parempi tukea ja toimia vai alkaa syyttelemään ja sättimään. 

6) Anna positiivista palautetta
Esimiehen tehtävänä on valmentaa ja auttaa alaisiaan menestymään. Positiivinen palaute on oleellinen osa sitä. Jos mieleesi ei tule ainuttakaan positiivista juttua, jota voisit sanoa, niin kannattaa katsoa peiliin. Niin, ja muista vielä se, että palautetta kannattaa antaa muulloinkin kuin kehityskeskusteluissa.

7) Älä varasta
Anna kunnia sille, jolle se oikeasti kuuluu. Mikään ei ole epämotivoivampaa kuin esimies, joka kääräisee kaiken kunnian itsellensä siitä mitä muut ovat tehneet.

8) Kunnioita toista ihmistä
Käyttäydy alaistasi kohtaan arvostavasti ja ystävällisesti. Napakkuus on ok, mutta huonot käytöstavat eivät ole hyväksyttäviä esimies-alaissuhteissa, kuten missään muuallakaan. Vain moukka jättää tervehtimättä ohi kulkiessa. Unohda myös eri muodoissa ilmenevä vähättely, tytöttely tai pojittelu.
Kahdeksas ja viimeinen ohje on lopulta kaikkein tärkein. Pelkällä kunnioittamisella pääset jo todella pitkälle. Kun molemmin puoleinen kunnioitus on tallella, on hämmästyttävää mitenkä paljon virheitä voi antaa anteeksi puolin ja toisin. Ja virheitähän me kaikki joskus teemme.

Lue myös bloggaukseni Kiitos mahtava esimieheni! ja Joskus saa juosta päin seinää.