09 marraskuuta, 2015

Selviytymisopas yt-neuvotteluihin

Yt:t toisensa perään, meillä ja teillä. Resursseja ylläpidetään tällä hetkellä hyvin lyhytjänteisesti. Samalla kun ihmisiä pidetään jatkuvassa epävarmuudessa odotetaan ennennäkemätöntä suorituskykyä ja muutosvoimaa. Vähennystarpeita hoidetaan yrityksissä kovin erilaisin tavoin. On yrityksiä, joissa ihmisiä ei irtisanota lyhytaikaisten notkahdusten vuoksi vaan liiketoimintaa tarkastellaan kvartaalitaloutta pidemmällä horisontilla. On yrityksiä, joissa yt:t ovat keinovalikoimassa, mutta ne hallitaan ihmisiä kunnioittavalla tavalla. Tällöin lopputulos tuntuu henkilöstöstä, myös irtisanotuista, oikeudenmukaiselta ja välttämättömältä. Ja sitten on niitä yrityksiä, joissa yt-neuvotteluista on tullut peruskauraa ja irtisanomisen pelolla johtamisesta on tullut
arkipäivää. Liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen jatkuvassa negatiivisuuden spiraalissa on mahdotonta. Ihminen tarvitsee motivoituakseen edes jonkinlaisen työrauhan. Vähimmilläänkin tarvitaan uskoa ja luottamusta siihen, että yt-prosessin vallankahvassa olevat ihmiset ovat aitoja, rehellisiä ja luottamuksen arvoisia. Surullista kyllä, yhä useammin prosessia ohjaavat likinäköiset ja subjektiiviset oman paikkansakin puolesta pelkäävät johtajat. Tällöin niin prosessi kuin lopputuloskin muuttuvat isäntiensä näköiseksi pannukakuksi, jolla on kilpailukykyyn pitkäjänteiset ja harvemmin positiiviset seuraukset. 

Yt-korttia käytetään yhtälailla tuloksen sakatessa kuin organisaatiomuutosten yhteydessäkin. Kovin harvassa ovat koskemattomuuden kuplan sisällä olevat työntekijät. Yksityisellä sektorilla on yt-rumbaan totuttu. Pikkuhiljaa alkaa näkyä vastaavaa resurssien vähentämistarvetta ja uudelleen organisointitarvetta julkisella sektorillakin. Lakkasin itse laskemasta yt-neuvottelujen määrää, kun se ylitti kymmenen. Siitä on seitsemän vuotta aikaa.  Sen jälkeen vasta tuulista on ollutkin. Olen ollut irtisanomassa, lomauttamassa, lomautettuna ja tullut itsekin irtisanotuksi. Mitä sitten pitäisi tehdä, kun yt:t alkavat?

Työntekijä
  1. Älä koskaan pidä omaa osaamistasi tai asemaasi itsestäänselvyytenä.
    Paras vakuutus on huolehtia omasta ammatillisesta osaamisesta ja houkuttelevuudesta työmarkkinoilla, vaikka oma pesti näyttäisi kuinka varmalta. Kouluttaudu ja verkostoidu koko työurasi ajan! (Blogiarkisto: Huolehdi osaamisesi ajan tasalle)

  2. Huolehdi mahdollisesta työttömyys- tai lomautusajan turvasta jo ennalta.
    Jos et kuulu työttömyyskassaan, niin liity heti tänään. Kassat maksavat ansiopäivärahaa jäsenilleen, jotka ovat olleet säännöissä olevan ajanjakson jäsenenä ennen työttömyyttä tai lomautusta. Omassa kassassani täytyy olla jäsenenä 26 viikkoa ennen oikeutta ansiopäivärahaan. Eli olet auttamattomasti myöhässä siinä vaiheessa, kun yt-neuvottelut avataan työpaikallasi. Työttömyyskassan jäsenyyden lisäksi saatat harkita omaan ammattiliittoosi liittymistä. Liiton jäsenyys ei ole edellytys työttömyyskassaan liittymisessä. Sen sijaan liitosta saatat saada korvaamatonta apua ja neuvoja yt-neuvotteluiden aikana tai tultuasi irtisanotuksi.

  3. Tee työsi tunnollisesti ja hyvin, niin kuin olet tehnyt tähänkin saakka!
    Mitä teet, kun yt-neuvotteluista ilmoitetaan? Lamaannutko? Liitytkö kahvinurkan juoruilukerhoon? Paiskitko hommia entiseen tahtiin? Laitatko kiihdytysvaihteen päälle ja yrität kuukaudessa tehdä vuoden työmäärän? Muista, että näytöt on annettu jo ennen yt-neuvotteluita. Viime metrien hokkuspokkustempuilla ei ole enää suuremmalti merkitystä tehtäviin päätöksiin. Jos kuitenkin hanskat tippuvat viime metrillä tiskiin tai löydyt juoruakkojen joukosta, voi muuten hyvä lopputulos pilaantua. Kun uudelleenorganisoinnista tai vähennettävien nuppien lukumäärästä keskustellaan, voit äkkiä löytää itsesi miinuslistalta, jos muutut ilmapiiriä myrkyttäväksi lapamadoksi.
     
  4. Ota selvää mieltäsi painavista asioista.
    Yt-neuvotteluiden aikana ei ole tyhmiä kysymyksiä. Tyhmintä, mitä voit tehdä on olla hiljaa ja vetäytyä. Ota selvää prosessin kulusta, jos se on sinulle uutta. Ota selvää työnantajan ja työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Keskustele luottamushenkilöiden kanssa. Ehdota rakentavalla tavalla vaihtoehtoisia malleja, säästämiskohteita, tehostamisen paikkoja. Jos työantajan toimet vaikuttavat epäilyttäviltä, ota yhteyttä liittoosi ja hae apua ja näkemyksiä sieltä.

  5. Huolehdi kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistasi.
    Liiku, lenkkeile, lue, tapaa ystäviäsi, rentoudu sinulle parhaalla tavalla. Elämää on työpaikan ulkopuolellakin. Murehdi mahdollisimman vähän niistä asioita, joihin et voi oikeasti vaikuttaa. Äläkä missään olosuhteissa päästä katkeruuden tai kateuden nostaa päätänsä.Työ on vain yksi elämän osa-alue, toki tuikitärkeä sellainen.
Opettele sietämään epävarmuutta, tee työsi aina tunnollisesti ja hyvin ja turvaa toimeentulosi liittymällä kassaan mahdollisimman varhain!

Työnantaja
  1. Ole esikuvana ja huolehdi, että työt jatkuvat.
    Kun yt-neuvotteluista ilmoitetaan, parasta mitä voi tehdä on kerätä väkesi kasaan. Kerro heille mistä on kyse. Anna ihmisten kysyä, pohtia ja keskustella kerrankin ilman kiireen tuntua. Näin luot luottamusta tiimissäsi ja rauhoitat tilannetta esikuvallasi. Kun pahimmat höyryt on puhistu pois, kerro millä asioilla työt jatkuvat ja mitä tulevina viikkoina tulee saada aikaiseksi. Suuntaa ajatusta tulevaisuuteen ja tekemiseen.
     
  2. Viesti ja kommunikoi selkeästi ja faktapohjaisesti.
    Tee kaikkesi viedäksesi huhuilta elintila. Tee näin myös silloin, kun et ole itse työnantajan edustajana neuvotteluissa. Tiedota asioista ja esimerkiksi kertaa neuvottelumuistioiden asiat tiimillesi. Toimi tulkkina tiimisi ihmisten välillä ja selvitä epäselvät asiat. Älä missään olosuhteissa lähde puhumaan palturia. Myönnä reilusti jos et tiedä asioista tai jos et voi asemaasi nähden kaikkea kertoa.
     
  3. Kuuntele ja ole läsnä!
    Nyt on se aika, jolloin hyvät johtamiskyvyt korostuvat. Huoneeseensa piiloutuva ja käytävillä luikkiva esimies lisää organisaationsa epävarmuutta ja heikentää tiiminsä aikaansaannoksia. Kuuntele organisaatiosi huolenaiheita, huolehdi työnteon edellytyksistä ja rauhoita tilannetta kaikilla mahdollisilla keinoilla. Ole ihminen ihmiselle!

  4. Kohtaa ihminen aidosti myös silloin, kun roolinasi on tuoda huonoja uutisia.
    Varaa irtisanomistilanteeseen reilusti aikaa. Valmistaudu tilanteeseen hyvin ja ole valmis ottamaan irtisanotun höyryt vastaan. Pysy asialinjalla ja kerro reilusti ne syyt, jotka johtivat irtisanomiseen. Vain aidosta palautteesta ihminen voi oppia tulevaisuutta varten. Hätäpäässä hoidettu irtisanomistilanne jättää irtisanotulle monenlaisia asioita hampaankoloon. Jäljelle jäävä organisaatio kyttää ja kyräilee tekemisiäsi. Se kuinka selviät tiukoista tilanteista voi joko lisätä tai heikentää organisaatiosi arvostusta sinuun.

  5. Huolehdi myös omasta jaksamisestasi.
    Tulevaisuuden epävarmuus syö takuulla sekä tiimisi energiaa että omaa energiaasi. Pidä jaksamisestasi huolta vaikka kiire painaa päälle. Stressaantunut esimies lisää organisaation kokemaa stressiä. Vastuullasi on toimia tilanteen rauhoittajana ja tiimisi esimiehenä tiukassakin tilanteessa.
Luo luottamus henkilöstöösi kommunikoimalla muutostarpeita. Pohdi heidän kanssaan aidosti potentiaalisia ratkaisuja. Jos roolinasi on irtisanoa alaisiasi, ole reilu ja rehellinen. Kohtaa ihmisen spontaanit tunteet aidosti.


Yt-neuvottelut eivät aina väistämättä tarkoita edellisen mukaista negatiivista vaikutusta yritykseen tai sen henkilöstöön. Yhteistoimintamenettelyn tarkoituksena on edistää työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteisymmärrystä sekä parantaa työntekijöiden mahdollisuuksia osallistua yrityksen päätöksentekoon, asioissa jotka koskevat työntekijöiden työtä, työoloja tai asemaa. Yhteistoimintaneuvottelussa käsiteltäviä asioita ovat irtisanomisten ja uudelleenorganisointien lisäksi työhönoton periaatteet, työntekijöiden yksityisyyden suojaan liittyvät asiat, työntekijöiden koulutukseen ja yrityksen sosiaalitoimintaan liittyvät asiat. Lopullinen päätösvalta on aina yrityksen edustajilla. 

0 kommenttia:

Lähetä kommentti