Valitettavan usein törmätään siihen tosiasiaan, että johtaminen on poukkoilevaa. Jos johtaminen on poukkoilevaa, toimeenpaneminen ontuu. Käytännössä tehdään yhtä asiaa ja toista asiaa, ehkä kolmattakin asiaa, mutta lopulta ei saada mitään aikaan, kun jokainen tempoo omaan suuntaansa. Suunnan täyttämisessä on aina yksi iso haaste, eli onko suunta oikea. Kukaan johtaja ei luonnollisestikaan halua näyttää väärää suuntaa. Silloin helposti pelko väärästä suunnasta, jäädyttää johtamisen kokonaan, jolloin suuntaa ei uskalleta näyttää lainkaan.
Menin jokunen vuosi sitten uuteen tehtävään uudelle
toimialalle. Silloin ensimmäinen haaste oli, että miten näytän omalle organisaatiolle
suuntaa, kun minulla ei ollut alakohtaista osaamista. Muistutin itseäni siitä,
että minut oli palkattu sitä varten, että uskallan näyttää uudenlaista suuntaa,
alan ulkopuolelta tulevana. Koska tietysti tarvittiin myös alan tuntemusta, oli
tärkeää keskittyä kuuntelemaan. Käytin paljon aikaa kuuntelemiseen ja
kehitysideoiden keräämiseen, niin omassa tiimissäni kuin sen ulkopuolella. Oman
kokemuksen ja haastattelujen perusteella, loin muutama perusperiaatetta, joilla
suuntaa lähdettiin hakemaan.
Kun alustava suunta ja perusperiaatteet oli kertaalleen
määritelty, oli vielä tehtävä kierros ja kuunneltava, miltä se uusi suunta tai
uudet periaatteet näyttävät muiden silmin. Eihän se aina hyvältä näyttänyt.
Silloin piti miettiä, että haluanko pitää pääni vai olisiko toisten sanomisissa
kuitenkin joku tärkeä pointti. Siinä kohtaa piti nöyrtyä sanoa, että ok, en
osannutkaan ottaa kaikkea huomioon. Suuntaa piti viilata annetun palautteen
perusteella. Toisinaan piti yhtä lailla olla rohkea ja sanoa, että ymmärrän
sinun pointtisi, mutta silti haluan pitää alkuperäisestä suunnitelmasta kiinni
ja sillä me menemme eteenpäin. Suunnan näyttäminen on siten nöyryyttä kuunnella,
rohkeutta asettaa oma näkemys arvioitavaksi sekä uskallusta korjata ja
puolustaa valittua suuntaa.
Koska johtaja tai esimies ei voi mitenkään tietää ja osata
kaikkea, ovat kuunteleminen ja uskallus asettua kyseenalaistettavaksi, erittäin
tärkeitä tulevaisuuden taitoja. Ei se ole rohkeutta tai edes johtajuutta, että
jääräpäisesti pitäytyy omassa mielipiteessään, tuli mitä tuli. Kukaan ei
sitoudu sellaiseen visioon, mihin he eivät oikeasti usko edes villeissä unelmissaan.
Siitäkin huolimatta, että nykyinen työelämä on äärettömän nopeatempoista ja
arvaamatonta, on meidän uskallettava ja pystyttävä kertomaan tulevaisuuden
suunta ja pelisäännöt. Kun suunta on näytetty ja pelisäännöt sovittu, jokainen
työntekijä yksin tai tiimissä, voi tehdä päätöksiä, vaikka esimies ei olisikaan
paikalla. Asetetun tavoitteen ja vision myötä, päätöksenteko on ketterämpää ja
siirtyy niille, jotka ovat lähellä asiakasta tai esimerkiksi oman asiansa
substanssiosaajia.
Olen eräässä aikaisemmassa bloggauksessa kirjoittanut siitä,
että miksi työelämässä tarvitaan pelisääntöjä. Kun työpaikalla ei ole pelisääntöjä,
niin se on sama kuin liikenteessä ei olisi sääntöjä. Homma olisi kuin
villilänsi, liikenne etenisi matelemalla, ne ehkäpä voittaisivat pelin, joilla
olisi isoin auto tai kovimmat kyynärpäät. Kun pelisäännöt ovat olemassa, matka sujuu
ketterämmin ilman suurempia törmäyksiä.
Mitä liikenne sitten liittyy visioon? Otetaanpa esimerkki,
että meillä on kaksi tiimiä. Toinen on perinteisen hierarkkinen ja
esimiesjohtoinen ja toinen taas sellaisesta yrityksestä, missä pelisäännöt ovat
selvät ja tiimillä mandaatti tehdä itse päätöksiä. Ajatellaan että tavoite ja
päämäärä kahdelle tiimille, olisi päästä Tampereelta Turkuun mahdollisimman
pian ja säädyllisin kustannuksin. Perinteisen tiimin esimies alkaa selvitellä,
että löytyisikö junasta tai bussista tilaa. Kun kummassakaan ei ole kaikille
paikkoja, hän alkaa kenties selvitellä bussin vuokraamista tai miettii sitä,
miten joukko kenties hajaantuu eri kulkuneuvoihin ja mitenkä matkat oikeastaan
maksetaan, kun hänellä on ainoana firman luottokortti.
Siinä samassa ajassa,
kun perinteisesti johdettu yritys on selvittänyt matkustustavan, ovat toisen
ketterän tiimin jäsenet jo perillä Turussa. Osa on heti varannut itselleen paikat
junasta, toiset bussista, kolmannet ovat lähteneet kimppakyydillä omalla
autolla, loput paikatta jääneet ovat selvittäneet somen kautta samaan suuntaan
menevät kummin kaimat ja liftanneet heidän kyytiinsä, jotta pääsevät Turkuun
mahdollisimman nopeasti.
Vaikka esimerkki on melko yksinkertainen, se kuvastaa hyvin
tämän päivän ja tulevaisuuden johtamisen haasteita. Jos visiota ei ole
olemassa, tiimin jäsenet ryntäilevät sinne tänne päämäärättömästi eri
kaupunkeihin ja pakka hajoaa. Jos visio on, mutta ei ole pelisääntöjä ja
mandaattia tehdä pelisääntöjen mukaisia toimia, byrokratia hyydyttää
toimeenpanon. Kun on visio ja on pelisäännöt, voi organisaatio toimia
ketterästi niiden puitteissa, vaikka yksittäiset toimijat organisaation
sisällä, eivät olisi välttämättä tietoisia toistensa tekemisistä.
Mitä siis tulevaisuuden johtamisessa tarvitaan? Tulevaisuudessa
jokaisella johtajalla, esimiehellä, projektinjohtajalla tai vaikkapa
epävirallisilla joukkojen johtajilla tai muilla mielipidevaikuttajilla, pitää
olla kyky ja uskallus näyttää suuntaa. Jokaisella johtajalla on oltava unelma,
mikä on kyettävä viestimään sisäisesti kuin ulkoisestikin. On oltava kyky
perustella tietä kohti unelmaa vaikeinakin hetkinä. On oltava uskallusta kuunnella
muita ja kääntää takkinsa, kun uutta tietoa virtaa ja ymmärrys lisääntyy.
Organisaatioiden sisällä puolestaan on oltava kykyä ja uskallusta
luoda yhteiset pelisäännöt, ketteryyttä, kykyä itsenäiseen päätöksentekoon,
tiimityöskentelyyn ja joukkoistamiseen. Kun yhteinen päämäärä on olemassa, on
organisaation jäsenillä edellytykset toimia ketterästi, tehdä itsenäisiä
päätöksiä ja luovia ratkaisuja. Se on tulevaisuuden johtamista.
Jotta kynnys suunnan näyttämiselle ei nousisi liian
korkeaksi, niin palataanpa esimerkkiin. Varsinkaan keskijohdon tai työnjohdon
tasolla unelman tai tavoitteen ei tarvitse olla aina jotakin hienoa tai
maailmaa syleilevää. Tärkeintä, että tavoite on selvä ja arjessa
toteutettavissa, kuten että mikä on nopein keino päästä Tampereelta Turkuun kohtuullisin
kustannuksin.
Kirjoittaja on asunut puolet elämästään Turun kupeessa
Littoisissa.
Seuraa Twitterissä
@kalehto
@karakuumana
Tykkää Facebookissa
https://www.facebook.com/karakuumana
Lue myös kirjoittajan aikaisemmat bloggaukset
Seuraa Twitterissä
@kalehto
@karakuumana
Tykkää Facebookissa
https://www.facebook.com/karakuumana
Lue myös kirjoittajan aikaisemmat bloggaukset